Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan
0 Produkter
Varukorg
Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

Team kick-off på Allebike HQ

Säsongen närmar sig och äntligen kunde vi samla gänget inför säsongen 2022.

— ca. 10-15 min läsning

Vintern har varit lång, tävlingarna har varit få. Ett perfekt tillfälle att landa, ladda om och höja lägsta nivån ytterligare ett snäpp inför säsongen 2022. Kanske är det timmar och åter timmar på trainern i garaget, eller så är det lager på lager av kläder för att fånga de få ljusa timmarna vi erbjuds en decemberdag - oavsett så kommer det snart visa sig vem som inte gav vika när det kändes tungt.

Vi är snart framme i mitten av februari och det börjar redan spritta i cykelsverige. Tävlingspremiären närmar sig och för Team Serneke Allebikes del kommer det ske redan i slutet av februari i form av två nytillskott i teamet - de mycket lovande U23 åkarna Victor Pilipsen och Rasmus Niekrenz från Danmark!

För den påläste är Rasmus och Victor redan kända namn och körde säsong 2021 på Allebike Majestic FS i egen regi. I år klär de alltså på sig de svart-vita tröjorna och kliver in för sin första säsong i Team Serneke Allebike.

I helgen var de, tillsammans med Emil Lindgren, Oscar Lind och Richard Larsén på besök på Allebike Factory för att hämta årets tävlingsmaskiner. Följ med en dag bakom kulisserna och lär känna våra åkare lite bättre:

Det är tisdag den 8:e februari och redan klockan 04.00 sätter sig Victor och Rasmus i bilen med kaffekopparna i högsta hugg för att köra den gedigna sträckan mellan Holte och Alingsås. Klockan 08.30 bokstavligt talat sladdar de in på parkeringen i ett regnigt Alingsås och möts av en glatt vinkande Emil. En liten stund senare ansluter även Richard som åkt från Göteborg och Oscar från Uddevalla.

På Allebike HQ har det byggts cykel sedan tidig morgon och det börjar närma sig det dagliga frukostmötet. Där dricks det kaffe och avhandlas diverse viktiga ämnen, allt från varuleveranser och veckoplanering till wattsiffror (vem trampar egentligen mest watt/ kilo på företaget denna veckan? Och vem körde ifrån vem i den ö-kända ’’mastenbacken’’ igår?)

När det konstaterats vem som tränat mest, och vem som tränat minst (naturligtvis med diverse godtagbara ursäkter!) denna veckan, så återgår övriga till arbetet. Kvar blir team medlemmarna med media och kommunikationsansvarig Jessica. Ett kort möte med information inför den kommande säsongen och det är en bubblande och förväntansfull stämning - det närmar sig!

Image description here

När vi är som mest insatta i de otroligt spännande hashtags och Instagram riktlinjerna kommer vår allt i allo - veteran Gunnar Vincent och knackar oss på axeln. En av tre långtradare med totalt 96 pallar hjul från DT har rullat in på parkeringen - bara att börja jobba! Ingen kommer undan.

En stund senare är samtliga uppvärmda och klara, alla hjul på plats i lagerlokalen och det har blivit dags att färdigställa årets tävlingscyklar ute i produktionen innan första testkörningen.

Cyklarna är sedan tidigare förberedda av team director Alexander Vincent, men de sista detaljerna ska på plats innan de är kompletta och redo för race. Det monteras Vincents kolfiberflaskställ och Shimano XTR M9100 pedaler, luftryck och retur ställs in i fram och bakdämp (DT Swiss 232 One) och DT Swiss XRC 1200 Spline hjulen förses med däck och kassetter.

Allebike Majestic FS XTR Team Edition

Läs mer och beställ din cykel här

När cyklarna är färdiga ska årets kläder och övrig personlig utrustning delas ut. Racekläder från Vincents Race Wear och Allebike, glasögon från Bliz Eyewear av modellerna Breeze, Matrix och Fusion, skor från Shimano Sphyre XC902 och hjälm från Lazer, Genesis MIPS.

Image description here

Morgonens regnskurar har ersatts med en strålande sol precis lagom till att cyklar och kläder är redo och utdelade. Stämningen börjar likna ett betessläpp och det är med viss möda jag lyckas locka Victor och Rasmus med varsin cappuccino till vårt Factory Café, för att få byta några ord om den kommande säsongen och låta er lära känna våra nytillskott lite bättre. Vi får även sällskap av Emil och Alexander.

Till säsongen 2022 har alltså de danska U23 cyklisterna Victor Philipsen och Rasmus Niekrenz klätt på sig de svart-vita tröjorna. Redan 2020 blev vi kontaktade av de unga lovande cyklisterna och 2021 tävlade de hela säsongen på varsin Allebike Majestic FS. De båda har levererat resultat så väl i Danmark som internationella lopp, samtidigt som de agerat idoler och förebilder för gammal som ung.

Det kändes därmed som ett självklart val inför 2022 att ge dem båda plats i Team Serneke Allebike och i år kommer de, tillsammans med Oscar Lind, som Team Serneke Allebikes U23 och talanglag lägga sitt främsta fokus på UCI MTB Världscupen och att samla UCI poäng runt om i Europa och övriga delar av världen.

"Vi tror stenhårt på de här killarna och satsningen vi gör med unga talanger. De visar redan nu att de har vad som krävs och att de är redo att ge allt. Jag tror att de kan komma långt med stöttning och vägledning från teamet. Ibland handlar det om att pusha, ibland handlar det om att hålla tillbaka, det här är en satsning långt mer långsiktig än bara för 2022", säger Alexander.

Han fortsätter med att poängtera vikten av att ha Emil som coach vid sidan av sitt eget tävlande.

"Emil har 18 år som proffs bakom sig och besitter extremt mycket erfarenhet och jag tror att det kommer vara en stor trygghet för våra yngre åkare att ha med honom som vägledande coach i den här satsningen.

Emil själv kommer under säsongen 2022 återgå mer till att tävla på hemmaplan med huvudmål som Svenska Långloppscupen, Cykelvasan och Svenska mästerskap.

"Jag har njutit till fullo av mina senaste år som elitcyklist och jag är fortfarande extremt hungrig på framgång, men jag är också en person med många bollar i luften och framförallt är jag även pappa till två grymma killar. Att göra en världscupssatsning kräver 8-10 helger utomlands per år utöver själva världscupen bara för att samla poäng och lyckas komma fram i leden och jag har inte möjlighet att vara borta den tiden längre. Jag utesluter ingenting, men just nu är jag är otroligt laddad inför att utmana på de svenska och nordiska banorna efter två säsonger med mindre race på hemmaplan, samtidigt som vi kör all in på Allebike Factory samt andra roliga projekt", menar Lindgren.

Image description here

Victor och Rasmus är 19 respektive 20 år gamla men har redan många år bakom sig i sadeln. Victor berättar hur han och några klasskompisar gick med i den lokala cykelklubben när de var 9 år gamla, kompisarna tröttnade relativt snabbt men då var Victor redan fast. Rasmus var 8 år gammal när han följde med sin pappa som var aktiv cyklist, efter det har han inte ångrat sig en sekund.

Under 2021 slog Victor till med dubbla U23 guld i danska mästerskapen, XCM och XCO.

"Mitt bästa minne från 2021 måste vara Nationella mästerskapen. De var på hemmaplan för min del och hejaropen var helt galna. Jag slutade som bästa U23 åkare båda dagarna", berättar Victor.

Victor beskriver sig själv som en disciplinerad cyklist som älskar träning.

"Helt ärligt så gillar jag typ all träning. Jag älskar att känna att jag är i bra form och den bästa känslan som finns är när man känner att hård träning lönar sig. Därför kör jag även mycket löpning och gym vid sidan av cyklingen när tid finns."

Mellan träningspassen jobbar han på sin pappas företag och laddar bäst batterierna genom att umgås med vänner samt sin flickvän.

Jag ber Rasmus att berätta om sitt bästa cykelminne från 2021 och han skrattar till innan han säger att det måste vara världscupen i Nove Mesto. Det är inte det resultat han är mest nöjd över, men det var helt galna förhållanden i leran och regnet.

"Fem minuter innan start öppnade sig himlen och banan blev så hal och lerig att det var en utmaning bara att ta sig fram. Även top 3 fick hoppa av och springa på delar av banan. Jag startade nästan längst bak och hela racet fick jag fokusera på att försöka köra om, det var tålamodsprövande och jag fick lära mig att hålla mig lugn i en tuff situation - en erfarenhet som jag kommer ta med mig till 2022."

Rasmus är en mycket teknisk åkare och räds inte av lite lera, tvärt om älskar han att tävla i regn och hoppas på liknande förhållanden nästa år.

Just lärdom och erfarenhet är någonting han värderar högt och han fortsätter genom att berätta att hans mål för 2022 är att utvecklas som cyklist och att sträva efter att hela tiden bli bättre. Medveten om att det kommer bli tufft att åter igen starta långt bak i leden (antal UCI poäng från året innan styr startordningen i WC) så hoppas han på några framstående resultat internationellt och flertalet topplaceringar nationellt.

I talande stund förbereder sig Rasmus och Victor på ett två veckor långt träningsläger i Spanien som kommer avslutas med Chelva C1 XCO Race. Målet är att få bra träning, kicka igång race säsongen och förhoppningsvis samla UCI poäng.

De har båda förberett sig väl under vintern med mycket mängdträning och inslag av gym. Senaste månaden har det växlats om till längre intervaller för att sista veckorna inför race lägga in mycket högintensiva kortare intervaller och så tävlings-lik träning som möjligt.

De avslutar båda två med att berätta att känslan inför den kommande säsongen är god.

"Hela förra året drömde jag om att bli en del av teamet på riktigt, nu är vi där. Jag har jobbat hårt för det och kommer fortsätta göra just det. När hela teamet med personal är på plats en dag som idag så skapar det en grym atmosfär som jag känner mig hemma i. Vi känner oss både mycket välkomna och blev snabbt en del av gänget, jag har känslan av att jag redan skapat relationer som kommer hålla för livet", säger Victor.

Med dom fina orden tömmer vi det sista ur kaffekopparna, dags att ge sig ut för testkörning! Det dröjer inte många minuter innan samtliga fem cyklister kör iväg över parkeringen mot Emilbanan och Dennisbanan, våra två testkörning och uttagningstrails där bland annat Oscar visade framfötterna ordentligt för några år sedan, vilket ledde till att han blev en del av teamet.

Vädret visar sig från sin bästa sida (nåja, så gott man kan förvänta sig i februari månad) och efter några varv på banorna tar Emil med övriga på en av sina favoritrundor i närområdet. Både rundan och materialet blev mycket väl godkänt och det är nöjda och lite frusna cyklister som kommer tillbaka knappa två timmar senare.

På Allebike HQ är bastun uppvärmd och gulaschsoppan framdukad och vi enas alla om att det är ett ypperligt sätt att avsluta en heldag med laget. Soppskålarna töms och det har blivit dags att rulla hemåt för denna gång.

Första team kick-offen är gjord och det är med en bubblande känsla vi blickar fram emot att ta oss an den kommande säsongen både nationellt och internationellt!

Rasmus, Victor och Oscar kommer lägga sitt främsta fokus på att klättra i UCI rankningen genom att tävla nationellt och internationellt med mountainbike världscupen som huvudmål.

Emil kommer främst tävla i Skandinavien med huvudfokus på Svenska Långloppscupen, Cykelvasan, SWE cup och mästerskap.

Richard kommer kombinera nationella och internationella tävlingar på landsväg ihop med det Allebike-supportade Continental laget MAIF, med skandinaviska långlopp tillsammans med Team Serneke Allebike.

Se mer bilder på serneke-allebike.com

Text och bild: Jessica Blomqvist ( jessicaelinas @ Instagram )